Katalin Varga impresioneaza critica franceza

Luni, 12 Octombrie 2009, Categoria: Comunicate

Katalin Varga impresioneaza critica franceza Co-productia romano-britanica Katalin Varga, regizata de Peter Strickland si produsa de Tudor si Oana Giurgiu (Libra Film), ruleaza din 7 octombrie pe marile ecrane din Franta.

Critica franceza a apreciat la unison debutul in lungmetraj al regizorului britanic, facand remarci elogioase la adresa filmului.

O lucrare puternica, tulburatoare, impresionanta, stapanita, care se desfasoara intr-un cadru natural somptuos, este descrierea pe care celebra publicatie La croix i-o atribuie peliculei, adaugand totodata ca Arta lui Peter Strickland consta in a sugera violenta, in a instala o atmosfera de amenintare tacuta intr-un decor bucolic. Stilul sau e format din  planuri lungi, statice, admirabile, montaj elegant, pauze  discrete de tonalitate, imagine vie si coloana sonora care atinge  experienta senzoriala.

Jean-Claude Raspiengeasse isi incheie cronica cu urmatoarea observatie: Scena de revelatie – filmata superb, in timpul unei plimbari cu barca, - care se desfasoara prin ea insasi si se inchide intr-un nod curgator de cuvinte, va ramane in istoria cinema-ului.

Pentru Le Figaro, Katalin Varga este o forta: Daca cinema-ul este arta fetelor, cum spunea Dreyer, Katalin Varga le ofera pe cele mai magnifice incepand cu cea a Hildei Peter, actrita de teatru de origine romana de o intensitate fascinanta. Ea trece prin film precum o  forta, rascolind pamantul si cerul, tulburand pacea pe care o credea dobandita, uitarea care acoperise greseala, si prezentand la un nivel inalt chestiunea justitiei, durerii si a reparatiilor.

Si publicatia saptamanala de actualitate culturala Telerama face aprecieri pozitive la adresa filmului: Filmul frizeaza fantasticul iar totul culmineaza intr-o scena de confruntare pe un lac intre victima si cel care a violat-o (...) e o calatorie care lasa mult in urma orasele si masinile si se afunda profund in padurile magice ale Transilvaniei; este in acelasi timp si o calatorie in timp, o fabula de dinaintea Legii, la originile lumii si ale instinctelor umane... Zambetul misterios al Hildei Peter, care joaca rolul lui Katalin, sigura ca isi tine in sfarsit prada, lumina neagra care emana din ea, lucratura fina a sunetetului ce amesteca intim muzicalitatea limbii cu zgomotele padurii, fac din Katalin  Varga o opera unica.

Les Inrockuptibles titreaza:  Britanicul Peter Strickland a realizat primul sau film romanesc de parca ar fi fost nascut in Carpati. Cineastul imbratiseaza folclorul local fara sa cada in popular, urmarindu-si eroina cu camera de filmat de pe umar, vanand  peisaje de basm primitive, unul dupa altul, cu incapatanare si nerabdare. In rolul principal, actrita Hilda Peter este sublima.

Katalin Varga va rula, incepand cu 9 octombrie, in cinematografele din Marea Britanie, urmand ca in Romania filmul sa fie lansat pe 13 noiembrie.

Recent, filmul a fost nominalizat alaturi de alte patru productii internationale la Premiile Academiei Europene de Film, sectiunea Descoperirea Europeana a Anului, gala care va avea loc pe 12 decembrie, in Ruhr Metropolis, Germania.

Considerate Oscarurile Europene, aceste distinctii se decerneaza anual de catre Academia Europeana de Film celor mai bune productii cinematografice europene realizate in anul precedent.

Castigatorul sectiunii Descoperirea Europeana a Anului va fi ales de 2000 de profesionisti din industria cinematografica, membri ai Academiei.

In prezent, in palmaresul de premii al filmului se afla Ursul de Argint pentru contributie artistica deosebita, obtinut la Festivalul de Film de la Berlin 2009, Marele Premiu la Festivalul de la Copenhaga, Premiul de regie la Festivalul de Film din Muntenegru, Marele Premiu la Festivalul de Film din Piestany (Slovacia). Actrita Hilda Peter (de la Teatrul Maghiar din Cluj) a fost recompensata si ea cu Premiul pentru cea mai buna interpretare, din cadrul celei de-a saptea editii a Festivalului de Film de la Bruxelles.

Katalin Varga a fost produs de Libra Film si Peter Strickland, in co-productie cu Hai-Hui Entertainment, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei.