Twilight

Vineri, 23 Ianuarie 2009, Categoria: Cronica de film

Twilight Ecranizare dupa bestseller-urile Stepheniei Meyer - o serie intreaga de volume grupate sub titlul "The Twilight Saga" - "Amurg" are ingredientele unui succes instant de public (dat fiind publicul care mai frecventeaza cinematografele, cel putin la noi): o poveste cu adolescenti frumusei dar sensibilosi condimentata cu gust sarat, de sange proaspat.

De o parte o avem pe Bella (Kristen Stewart), tanara, palida, cu o familie oarecum disfunctionala, care alege viata intr-un orasel de provincie pentru a-i permite mamei escapade cu noul iubit. Orasel inconjurat in permanenta de ceturi, cu aerul mustind de verdele padurilor din jur si de misterele care plutesc in jurul familiei Cullen - liceeni cu pielea de pergament care chiulesc in zilele cu soare, umbla intotdeauna in gasca si nu par a se hrani vreodata. Nu la cantina scolii, in orice caz.

Si tocmai intaiul intre Culleni, Edward, intangibilul si adoratul, tocmai el ajunge centrul universului Bellei, cu aerul lui misterios si puterile supranaturale, cu dispozitiile schimbatoare care il fac sa alterneze zambete delicate si priviri feroce. V-ati prins, nu-i asa? Edward este vampir. Un vampir cu principii morale sobre, insetat de sange dar ascetic, cu mult gel in par si irisi in culori schimbatoare (machiajul lui Robert Pattinson nu e unul din elementele reusite ale filmului. Deloc). E un monstru cool, intruparea suprema a "baiatului rau", deci irezistibil. Si se trage dintr-o familie de strigoi respectabili, "vegetarieni", care ucid animale in loc de oameni si joaca baseball printre fulgere si acorduri de Muse (muzica face scena meciului una realmente reusita).

Bine-bine, va veti intreba, dar cum se pot iubi un zburator cu plete zburlite si o simpla muritoare? Cast, cum altfel. Cu ocheade fugare, furioase ori flamande (la figurat si la propriu, depinde de perspectiva - Edward s-ar infrupta dintr-un fruct atat de proaspat, dar iubirea si principiile etice ii stau nitel in cale). Cu un permanent amestec de inocenta si voluptate, Bella avand o pofta nebuna sa schimbe statusul de fata singuratica si cam "emo" in cel de Doamna Dracula, Edward rezistand eroic propunerilor ei indecente. Asa incat singurele activitati posibile raman zburatul poetic prin copaci (gen "Tigru si dragon"), tinutul de mana pe pajisti inflorite si privitul intens in ochi. Asta pana nu apar in scena niste vampiri ceva mai putin binevoitori, dedulciti la sange de om, salivand dupa Bella si globulele ei rosii. Amuzanta corectitudinea politica - nu doar ca in grupul "railor" apare si un vampir negru, dar el singurul onest si cu suflet. Duhh.

Fabula post-moderna a abstinentei, "Amurg" pacatuieste prin subiectul previzibil si lipsa aproape totala de umor. O fi vreun curent mai nou care propovaduieste virtutile virginitatii, altminteri e greu de inteles viziunea asta a iubitului ideal - numai romantisme si niciun pic de sex. Si-apoi ce soarta trista: un mort frumos cu ochii vii care repeta intr-una liceul... nicicand damnarea n-a sunat mai crud.