The Men Who Stare at Goats

Joi, 22 Aprilie 2010, Categoria: Cronica de film

The Men Who Stare at Goats George Clooney abandoneaza costumele impecabile si look-ul de cuceritor grizonant in favoarea uniformei militare asortate la o mustata ridicola in "The Men who Stare at Goats", comedia regizata de Grant Heslov, co-semnatarul scenariului de la "Good Night and Good Luck". Clooney e Lyn Cassady, cel mai talentat recrut ai New Earth Army, un program experimental ultra-secret al armatei americane bazat pe parapsihologie si puteri supra-naturale. Programul e fondat de generalul Hopgood (Stephen Lang), un militar de cariera fixist si cam troglodit, si condus de un veteran din Vietnam, Bill Django (Jeff Bridges), un soi de Dude Lebowski cu uniforma si plete carunte prinse intr-o coada de hipiot expirat. Scopul? Un razboi purtat de la distanta, cu armele mintii, de soldati antrenati sa-si dezvolte capacitatile extra-senzoriale si sa ucida o capra cu o singura privire hipnotica. Soldati care umbla cu saci de nisip atarnati de organele genitale. Soldati care, daca se concentreaza suficient, pot risipi norii sau trece prin ziduri.

Suna ridicol? Jon Ronson, autorul cartii care a stat la baza filmului, sustine ca totul e adevarat. Ca armata Statelor Unite a dat in patima ocultului candva, prin anii '80. Se prea poate, insa miza filmului nu e una documentara. De fapt nu stim exact care e miza: satira la adresa militarilor? parodie? omagiu inchinat fratilor Coen? Din pacate structura episodica, ritmul lenes, aglomerarea de personaje si intrigi secundare dauneaza substantial comediei. La fel si prestatiile actoricesti inegale: Kevin Spacey (Larry Hooper) e un "negativ" convingator, cu zambet parsiv si mustacioara malefica, Clooney are o schimbare interesanta de registru catre o partitura in stilul fratilor Marx, dar Ewan McGregor suna fals in rolul lui Bob Wilton, un jurnalist de provincie plecat spre Irak in cautarea unui subiect care i-ar putea revitaliza cariera.

Rezultatul e o comedie usoara si absurda, pe alocuri plicticoasa, la intersectia intre "The Hurt Locker" si "The Big Lebowski", in care o distributie stralucita pare ca se distreaza de minune. La fel si caprele hipnotizate. Mai putin spectatorii.