The Ghost Writer

Luni, 28 Iunie 2010, Categoria: Cronica de film

The Ghost Writer O adaptare dupa best-seller-ul "The Ghost", semnat de Robert Harris, "The Ghost Writer" (nefericit tradus la noi "Marioneta") este povestea unui scriitor "la negru", angajat sa redacteze memoriile lui Adam Lang, fostul premier al Marii Britanii. Povestasul din umbra, interpretat de Ewan McGregor, este cooptat in proiect dupa moartea misterioasa a primului autor-fantoma, iar Polanski construieste cu mana sigura o atmosfera apasator-amenintatoare: "umbra" e tratata cu maxim dispret de catre un editor care nu-l crede capabil de o asemenea insarcinare serioasa, intimidata de directorul editurii care vrea sa aiba manuscrisul pe masa in cel mai scurt timp, imbrancita si jefuita de niste motociclisti mascati.

Atmosfera nu se schimba nici pe insula semi-pustie din Massachusetts, acolo unde Lang (Pierce Brosnan) s-a retras impreuna cu sotia sa Ruth (Olivia Williams) si cateva asistente, conduse cu mana forte de Amelia (Kim Cattrall), secretara in dublu rol, de confidenta si amanta: casa demnitarului e amenajata auster, in beton si sticla, iar ferestrele enorme lasa sa patrunda raceala unui peisaj dezolant, cu dune de nisip si ierburi salbatice peste care spanzura mai mereu un cer greu, plumburiu. Plumburiu precum oceanul in care si-a gasit sfarsitul Mike McAra, primul scriitor anjagat sa "perie" volumul de memorii, cel care pare sa fi descoperit o serie de secrete care i-au pecetluit soarta.

Editorul vrea un best-seller, Lang vrea un vehicul care sa-i reabiliteze rapid imaginea crampotita de acuzatiile de crime de razboi, iar "umbra" incearca sa-si duca la capat sarcina extrem de bine platita si, in acelasi timp, sa afle ce se ascunde in spatele zambetului coltos afisat de fostul ministru. Un ministru jucat impecabil de Pierce Brosnan, de la relaxarea cuceritoare cu care isi intampina oaspetele la izbucnirile de furie sau ranjetul bine temperat cu care isi sustine declaratiile de presa, mereu osciland intre imaginea tipului de treaba si cea de rechin politic. Olivia Williams este o aparitie la fel de reusita: sfatuitoarea de incredere a sotului pe care il suspecteaza de adulter dar nu-l abandoneaza niciodata, care se joaca de-a victima cautand consolare in aventuri de-o noapte dar isi pastreaza mereu sangele rece, manipulatoarea perfecta, dotata cu o inteligenta taioasa, care a renuntat la propria cariera asumandu-si rolul femeii puternice din spatele barbatului de stat. Nota de naivitate fermecatoare a lui Ewan McGregor este ingredientul perfect in paienjenisul de intrigi politice, minciuni si seductie in care s-a trezit aruncat peste noapte, iar Eli Wallach, Tom Wilkinson, Timothy Hutton si James Belushi au fiecare aparitii scurte, excelent slefuite.

"The Ghost Writer" n-are nimic de-a face cu supranaturalul, dimpotriva: e un thriller politic puternic ancorat in cotidian, cu referinte la conflictele din Orientul Mijlociu, interogatoriile insotite de tortura practicate de C.I.A. si circumstantele controversate ale demisiei lui Tony Blair din 2007. Insa chiar si fara ele ar fi iesit un film la fel de solid, in care Polanski construieste maiastru suspansul minut cu minut, fara trucuri ieftine, impuscaturi sau coincidente providentiale, fara decupaj abrupt ori unghiuri bizare de filmare, cu o coreografie eleganta si un soundtrack pe masura (semnat Alexandre Desplat), ce aminteste de tonul sumbru-jucaus al filmelor lui Hitchcok. Un film pe care nu trebuie sa-l ratati.