Pur si simplu.. delicios: Julie si Julia

Miercuri, 14 Octombrie 2009, Categoria: Noutati

Pur si simplu.. delicios: Julie si Julia "Julie si Julia", filmul Norei Ephron care le aduce in rolurile principale pe Meryl Streep si Amy Adams, adapteaza si combina doua volume de memorii de succes: "Julie & Julia", de Julie Powell si "My Life in France", de Julia Child si Alex Prud’homme.

My Life in France este povestea personala a lui Child despre anii petrecuti la Paris in perioada postbelica, ca sotie a unui diplomat American, Paul Child, cand a reusit sa-si transforme pasiunea pentru bucataria frantuzeasca in misiunea de a populariza avantajele si savoarea ei in toate gospodariile americane. Devenind prima femeie americana care a absolvit faimoasa scoala de menaj franceza, ea a popularizat bucataria franceza in toata America fiind coautoarea cartii de bucate in limba engleza Mastering the Art of French Cooking. Popularitatea acestei carti i-a asigurat o cariera de prezentatoare de emisiuni culinare care a facut-o cunoscuta in toate familiile din Statele Unite. Mai mult decat oricine, Child a reusit sa-i convinga pe americani sa renunte la alimentele conservate, congelate sau procesate, preferand sa consume mancare proaspata, aromata si preparata cu placere, ceea ce e, pana la urma, un fel de metafora a placerii de a trai.

"Vorbind de pasiune, putem spune ca Julia Child n-a avut pasiune doar fata de sotul ei sau fata de gatit, ea a fost stapanita de pasiunea si bucuria de a trai", spune Meryl Streep. "O adevarata joie de vivre. Ea se bucura de viata, iar asta este in sine ceva care ne da putere."



La distanta de jumatate de secol, in 2002, new-yorkeza Julie Powell, care se apropia de varsta de 30 de ani, era nemultumita ca nu devenise scriitoare, iar munca ei zilnica n-o satisfacea de loc: ea lucra pentru o organizatie care avea ca scop reconstruirea zonei World Trade Center care fusese distrusa in timpul atacurilor de la 11 septembrie, cautand locuinte pentru cei ce fusesera evacuati din zona. Dornica sa-si schimbe viata, ea decide sa puna in aplicare toate cele 524 de retete magistrale ale lui Child in 365 de zile, povestind in acelasi timp pe blog-ul personal experientele prin care trecea. Incurajata fiind de sotul ei, Eric—care era fericitul beneficiar al tuturor preparatelor ei—Julie incepe sa-si detalieze peripetiile prin care trecea in timpul acestui laborios proiect.

Astazi, sa scrii pe blog face parte din viata noastra zilnica, dar in 2002, Powell se numara printre pionierii blog-ului.

Scrierile lui Powell au devenit atat de populare incat, ea, ca si Child, a ajuns sa-si publice experientele culinare in cartea: Julie & Julia: My Year of Cooking Dangerously, volum editat de Little, Brown in 2005. Dar inainte ca Powell sa obtina oferta de publicare, producatorul Eric Steel a remarcat-o si i-a inclus in New York Times un portret realizat de creatoarea culinara Amanda Hesser. "Julie a fost unul dintre primii blogeri care au iesit din micul univers in care activau," explica Steel. "La ora aceea ea avea deja cititori care-i accesau blogul. Pana la momentul cand am descoperit-o eu, blogul ei fusese accesat de mii de oameni care citeau in fiecare zi tot ce scria."

Proiectul i-a atras atentia scenaristei si regizoarei Nora Ephron, dotata cu sensibilitate, inteligenta si interes pentru arta culinara si modul intrinsec in care e legata aceasta de viata; apoi producatorul Laurence Mark si producatorul executiv Scott Rudin s-au alaturat si ei, dorind sa contribuie la realizarea acestui proiect.



"De indata ce am venit in contact cu ideea, mi-am spus, ‘O, trebuie sa fac asta,’" afirma Ephron. "Prin1962, cand m-am mutat la New York, toata lumea cumpara cartea de bucate Mastering the Art of French Cooking – era un mod de a dovedi ca esti inteligent si ca vrei sa gatesti si sa mananci ca un om inteligent. In felul acesta Julia Child mi-a devenit un fel de prietena imaginara, iar asta li s-a intamplat si altor milioane de femei care au cumparat cartea de bucate. Cred ca dupa ani de zile, acelasi lucru i s-a intamplat si lui Julie Powell."

"Speram ca veti pleca de la acest film cu o pofta teribila de a manca ceva bun", exclama producatorul Laurence Mark.

Ocupandu-se de un asemenea subiect delicios cum este bucataria frantuzeasca, filmul Julie & Julia a fost marcat de prezenta constanta a mancarii. Multe secvente ale filmului implica prepararea sau consumarea hranei, asa incat calitatea si autenticitatea imaginilor culinare erau deosebit de importante. Acest domeniu i-a revenit consultantei culinare Susan Spungen si bucatarului sef Colin Flynn, care au adus cu ei anii de experienta din bucatariile marilor restaurante sau din jurnalismul culinar, pentru a le pune in slujba functiei lor temporare de pe platouri. Spungen a fost directorul fondator al emisiunii culinare si de divertisment create de compania Martha Stewart Living Omnimedia si a lansat Everyday Food, prima emisiune a companiei. Spungen a publicat de asemenea doua carti de bucate, una dintre ele in parteneriat cu Stewart, iar in prezent scrie articole culinare pentru diverse publicatii. Bucatarul Flynn a absolvit Institutul Culinar Francez pentru ca apoi sa lucreze in prestigioasele restaurante Bayard si Zoe, din Manhattan; la scurt timp el a devenit bucatar sef adjunct la Alison, de pe strada Dominick din New York.

Atributiile lor pentru Julie & Julia includeau prepararea tuturor felurilor de mancare din film si asigurarea consultantei tehnice. Aproape in fiecare zi studioul se umplea de aromele mancarurilor ce trebuia sa apara in meniul zilei respective. In studio s-a construit o bucatarie speciala pentru Spungen si Flynn, care preparau mai multe versiuni ale unor feluri de mancare minunate, de la bruschete si pana la rata, sau boeuf bourguignon. "Nu am primit nicio reclamatie," glumeste Flynn.

Adesea, Flynn si Spungen erau obligati sa prepare cantitati uriase de mancaruri care nu se mai regasesc in meniurile contemporane, cum ar fi Homar Thermidor, pentru o secventa in care se filma o cina de sase persoane. Pentru secventa respectiva trebuia sa traga mai multe duble in cursul aceleiasi zile, iar asta necesita alte portii de mancare. In timpul preparativelor pentru cina, Amy Adams apare manuind cu dexteritate homari vii, care trebuiau apoi fierti. Cand a venit vremea sa manance din ei, Adams i-a implorat sa-i dea alta carne de peste pentru ca nu suporta sa muste din ei. "Felul cum a trebuit sa-i bag in oala de vii m-a traumatizat," spune ea cu mila. "De acum n-o sa mai pot manca homar niciodata."



Desi Streep obisnuieste sa gateasca acasa, iar Adams a luat ore de bucatarie inainte de filmari, ambele au fost pregatite de Spungen in ceea ce priveste tehnicile bucatariei frantuzesti, printre care dezosarea unei rate, sau aruncarea in aer a unei omlete. "Aceasta a fost o scena dificil de coordonat pentru ca erau acolo mai multi elevi de la Scoala Cordon Bleu care trebuiau sa intoarca omletele simultan cu Meryl," spune Spungen. "I-am explicat lui Meryl cum trebuie sa intoarca omleta chiar in bucataria noastra, inainte de filmarea secventei. A facut-o perfect, e extraordinara. Se pricepe la orice;scurge pestele in sedila atat de bine, fara sa fie invatata de nimeni."

Streep spune ca cel mai important lucru pe care l-a invatat din secventele culinare ale acestui film a fost importanta cutitelor. "Tocatul cepei este o nimica toata daca ai un cutit bun, greu si foarte ascutit," spune Streep. "Asa cum spunea Julia, ‘Ingrijeste-ti cutitele, spala-le, ascute-le, usuca-le si pune-le bine. ’ Un cutit ascutit, asta e secretul!"
  
asdasd