The Lovely Bones

Vineri, 12 Martie 2010, Categoria: Cronica de film

The Lovely Bones In viziunea lui Peter Jackson, purgatoriul (caci nu e vorba de rai, nu va lasati inselati de versiunea romaneasca a titlului) e o combinatie intre Campiile Elizee si dealurile de la Woodstock, cu peisaje idilice colorate in aburi de LSD. In aceeasi linie optimist-psihedelica, adolescentele ucise de un criminal in serie se regasesc in viata de dupa, se imprietenesc la catarama si se bucura din plin de acel Disneyland-Flower Power in care au nimerit fara voia lor. Probabil criminalul ar trebui sa primeasca o medalie pentru asta - in fond le-a scutit de multe ore plictisitoare pe bancile scolii, de cicaleala parintilor, de decorul plicticos al caselor din suburbii.

In ciuda subiectului brutal (violul si uciderea lui Susie Salmon, o tanara de 14 ani), romanul lui Alice Sebold, aparut si la noi in 2003 la editura Polirom sub titlul "Minunatele oase", pastreaza un ton cald, luminos, fara derapaje deprimante care sa zgaltaie viscerele cititorului. Povestea se infasoara si se desfasoara in jurul familiei Salmon, al relatiilor care se consolideaza in lipsa lui Susie si din pricina ei. In filmul lui Jackson drama e privita de la distanta, legaturile dintre membrii familiei nu se incheaga, fiecare isi rumega tragedia in suc propriu, iar povestea devine un mix de melodrama adolescentina, mister politist si poveste cu fantome.

Din fericire actorii isi fac treaba admirabil - de la Susan Sarandon, bunica alcoolica si cam zaluda, venita sa scoata familia din depresie, la Saoirse Ronan, eterica si sprintara si foarte vie in rolul ei de..moarta; de la Rachel Weisz si Mark Wahlberg, parintii care uita o vreme ca sunt sot si sotie, concentrati fiecare pe durerea proprie, la Stanley Tucci, ucigasul alunecos, cu mustata si ochelari de contopist, zambet pervers si ras nechezat. Din pacate Jackson simte nevoia sa accentueze scenele sinistre cu siluete decupate in ceata, muzica sumbra si prim-planuri filmate in traditia filmelor horror de serie B. Dupa cum simte nevoia sa accentueze tonul optimist al povestii, transformand-o intr-o colectie de wallpapere.