Gomorra

Marti, 19 Mai 2009, Categoria: Cronica de film

Gomorra In decorul sinistru al unei cladiri dezafectate, Marco si Ciro, doi adolescenti care aspira sa devina capi Camorreni, urla replici din Scarface si incearca sa isi faca curaj pentru urmatoarea talharie imitandu-l pe Tony Montana si imaginandu-se, fiecare, un personaj de talia acestuia.

Secventa este emblematica, dar prin ironie. "Gomorra" este un film despre mafia italiana, dar se distanteaza net de sirul filmelor hollywood-iene care au popularizat si idilizat acest subiect. Realismul crud, stilul documentaristic de filmare si punere in scena, de asemenea baza solida de fapte reale pe care le evoca fara prea multa fabulatie sau cosmetizare demitizeaza locurile comune in care se intalnesc filmele despre Mafie vazute pana acum.

In 2006, jurnalistul si scriitorul italian Roberto Saviano primeste mai multe amenintari cu moartea din partea capilor camorreni datorita publicarii unei lucrari nonfictionale intitulata Gomorrah - un studiu asupra Camorrei, organizatia criminala napoletana, echivalentul Mafiei Cosa Nostra din Sicilia. Pentru a se documenta pentru aceasta carte, autorul a lucrat sub acoperire, a folosit informatori si a lucrat ca ospatar la nuntile camorrenilor. Cartea a devenit un subiect de interes international si a declansat luari de pozitie destul de notabile, printre care semnarea de catre diversi autori castigatori ai premiului Nobel a unui articol in care acestia iau partea lui Saviano in fata Camorrei.

Multe dintre faptele care se cunosc astazi despre Camorra sunt rezulatatul articolelor si lucrarilor publicate de Saviano. Camorra este echivalentul napolitan al Mafiei Cosa Nostra din Sicilia. Spre deosebire de aceasta din urma, mafia din Napoli are o structura pe orizontala, ceea ce face posibila existenta multiplelor centre de greutate si conducere. Exista mai multe clanuri care pot actiona independent si care isi pot disputa suprematia in afaceri, ceea ce face ca luptele intre acestea sa fie curente si una din principalele cauze ale deceselor din Scampia. De asemenea, structura pe orizontala face ca organizatia este mult mai greu de combatut. Camorra sustine partidele politice aflate la putere – oricare ar fi acestea - , controleaza piata de bunuri de larg consum, de asemenea piata de cocaina si heroina din zona. Si a finantat constructia turnurilor gemene din New York.



Scenariul care sta la baza filmului "Gomorra" este inspirat de lucrarea lui Saviano si preia cinci dintre povestile expuse acolo. Un pusti de 12 ani intra in Camorra dupa ce returneaza o arma ratacita de clanul din cartier si ajunge sa participe la uciderea unei vecine careia ii livra cumparaturile de la alimentara pana mai alaltaieri. Marco si Ciro, doi adolescenti abia ajunsi la pubertate platesc cu viata visul de a "lucra" pe cont propriu in Camorra. Don Ciro se ocupa cu livrarea banilor catre familiile care au lucrat sau lucreaza in Camorra dar sfarseste amenintat cu moartea din cauza nemultumirilor. Un croitor onest ajunge sa lucreze la negru cu niste chinezi si e aproape ucis de Camorra pentru indrazneala lui. Un afacerist mai rasat se ocupa cu depozitarea deseurilor dar afacerea lui e aproape legala pentru ca deseurile sunt cateodata toxice iar profitul nu ar fi atat de mare daca le-ar elimina respectand normele de siguranta.

Aproape toate firele narative din film trimit la scandaluri publice reale cauzate de Camorra si larg mediatizate, cum ar fi criza deseurilor din Napoli sau razmerita din Scampia – un razboi civil in care un grup de secesionisti a incearcat sa detroneze capii, razmerita ce a dus la moartea a sute de napoletani. In film, ca si in viata, copiii sunt recrutati sa lucreze de la cele mai mici varste pentru ca nu au pretentii stupide cum ar fi sa lucreze in conditii sanitare elementare, pentru ca viseaza sa devina mafioti cand se fac mari si pentru ca jucariile lor preferate sunt armele. In film, pustii alearga pe plaja si isi exprima bucuria de a trai tragand cu arma in gol.

"Gomorrah" prezinta sau sugereaza necosmetizat multe dintre aceste aspecte. Este un film rece, brutal in care nu exista eroi si in care nu te poti atasa de persoanje pentru ca nu arata bine, nu au stil, nu conduc masini luxoase si au aproape toti probleme mundane cu locuinta in care traiesc sau cu serviciul de protectie sociala. Filmul a fost respins de Academia Americana in selectia pentru competitia la premiile Oscar. A castigat in schimb, marele premiu la Cannes in 2008 si premiul pentru cel mai bun film la European Film Awards.



[Eliza Zdru]
  
asdasd